Olennaisuusarvio
Vastuullisuustyön ja siitä viestimisen perustana toimii olennaisuusmatriisi, jossa on huomioitu G4-raportointiperiaatteet.
Olennaisuusmatriisin ytimessä ydinliiketoiminta
Vastuullisuusraportissa esitetyt vastuullisuuden teemat on arvotettu matriisissa sidosryhmien ja yhtiön toiminnan vaikuttavuuden näkökulmasta. Tämän perusteella Hansel keskittyy raportoinnissaan tärkeimmiksi todettuihin vastuullisuusaiheisiin. Vaikka säästöjen tuottaminen valtiolle ei noussut sidosryhmien keskuudessa erityisesti esille, se koettiin ydinliiketoiminnan kannalta tärkeimmäksi osa-alueeksi. Olennaisuusmäärittely määrittelee vastuullisuusraportissa käsiteltävät asiat.
Useat asiakokonaisuudet vaikuttavat olennaisuusarvion sisältöön. Määrittelytyössä on huomioitu YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (SDG), toimintaympäristön trendit sekä yhtiön strategia, arvot ja niistä seuraavat toimenpiteet. Myös valtion julkaisemat Hanselia koskevat ohjeet ja periaatepäätökset ovat vaikuttaneet olennaisuusarvion sisältöön. Asiakas- ja toimittajatyytyväisyystutkimusten tulokset, vastuullisuusryhmän laatimat selvitykset, asiakas- ja toimittajapalautteet sekä henkilökunnan työtyytyväisyystutkimusten tulokset on myös huomioitu.
Olennaisuusmatriisissa esitetyt kokonaisuudet on yhdistetty tuttuihin vastuullisuuden osa-alueisiin värikoodien kautta. Olennaisuusmatriisin osa-alueita klikkaamalla pääset tutustumaan, kuinka vastuullisuuden teemat näkyvät käytännön arjessa.
Olennaisuusmatriisia päivitettiin merkittävästi syksyllä 2016 tehdyn sidosryhmäkysely pohjalta. Uudessa matriisissa korostetaan Hanselin vastuullista roolia hankintaprosessin vastuullisuuden edistäjänä. Lisäksi Handin kaltaiset digitalisaation kansalliset kärkihankkeet vaikuttivat olennaisuuden määrittelyyn. Olennaisuusmatriisi käsiteltiin vastuullisuusryhmässä ja hyväksyttiin johtoryhmän toimesta.
Olennaiset vastuullisuuteen liittyvät tunnusluvut
Taustalla vastuullisuuskysely ja sidosryhmähaastattelut
Olennaisuusmatriisin taustalla on syksyllä 2016 tehty laaja vastuullisuuskysely, johon saatiin 656 vastausta. Kysely tehtiin YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden pohjalta, ja sen vastaajista valtaosa oli tärkeimmistä sidosryhmistä eli asiakkailta, toimittajilta ja työntekijöiltä.
Kyselyssä arvioitiin eri väittämien tärkeyttä asteikolla 1-5 (5 = erittäin tärkeä). Vastaajille tarjottiin myös vaihtoehto ”en osaa sanoa”. Väittämiä ei vertailtu keskenään, ja vaihteluvälit tärkeyden välillä olivat pieniä. Keskiarvot 27 väittämän kesken vaihtelivat välillä 4,19-4,82. Kolme tärkeintä osa-aluetta liittyi sosiaaliseen vastuuseen ja avoimuuteen:
- Hanselin toimitusketjun yritykset kunnioittavat ihmisoikeuksien ja työelämän perusoikeuksia. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että toimitusketjun yritykset eivät käytä lapsi- tai pakkotyövoimaa ja työntekijöillä on kohtuulliset työolot.
- Hanselin toimitusketjun yritykset maksavat työntekijöilleen elämiseen riittävää palkkaa, ja tarjottavat palvelut on hinnoiteltu niin, että se on mahdollista.
- Hansel toimii avoimesti ja läpinäkyvästi.
Ymmärrystä sidosryhmien tarpeista syvennettiin kyselyn lisäksi kuudella haastattelulla. Sidosryhmät toivoivat Hanselilta erityisesti läpinäkyviä toimintatapoja ja enemmän viestintää. He myös peräänkuuluttivat toimittajien vastuullisuuden jatkuvaa seurantaa. Etenkin pitkissä toimitusketjuissa vastuullisuuden toteutumisen seuranta on vaikeaa. Hansel pyrkii silti kehittämään etenkin sosiaalisen vastuun toimittajavaatimuksia ja seurantajärjestelmiä.